GRAFISK PROFIL & KOMUNIKATIONSPLATTFORM / HEADLIGHT
Vi fick uppdraget att skapa en grafisk profil och kommunikationsplattorm till Headlight AB som grundades 2001 och är ett privat ägt bolag med närmare 100 anställda som under en stark tillväxt etablerat sig som en IT-partner till framgångsrika företag och myndigheter.
Vårt arbete inleddes med att undersöka möjligheter, utmaningar och förutsättningar. Vi identifierade att Headlights medarbetare är deras främsta ambassadörer och viktigaste tillgång, utan dom är bolaget ingenting. Vilket vi tog fasta på och därför fokuserade vi på att förstärka medarbetarna och dess kompetenser, på flera sätt.
LÄS MER
Kommunikationsplattformen är ett gediget genomarbetat dokument som beskriver företaget i sin helhet med en verksamhetsbeskrivning, designelement och bildspråk, grafisk profil och varumärkets tonalitet. Allt detta arbetade vi fram tillsammans i ett nära samarbete med kunden.
När ramverket och den nya kostymen var satt och Headlights ledningsgrupp höll resultatet i sin hand, då startade arbetet med att utveckla enheterna så som foto, film, webb, profilprodukter etc.
VÅRT UPPDRAG
- Undersökande- och skiss fas – djupdykning för att ta reda på bolagets förutsättningar, visioner och mål. Där vi även gjorde en mindre marknadsundersökning
- Kommunikationsplattform
- Grafisk profil och logotype
- Fotograf (Stefanie Andersson)
- Hemsida
- Filmare (Erik Wärlegård)
- Manus / filmredigering
- Animation
- Interna dokument
- Profilprodukter
- Varumärkesstrategi
- Projektledning
När du har en helhetsbild av bolagets uppbyggnad och hur dess visuella identitet (varumärket) fungerar har du goda förutsättningar för att lyckas med både din externa- som interna kommunikation. Genom att följa de visuella riktlinjerna (grafiska profilen) håller du ett konsekvent och unisont uttryck. Varje gång omvärlden möter organisationen, i form av annonser, webb, webbinar eller genom ett samtal så ska varumärket förstärkas.